Najlepszy obiad to taki, który szybko się przygotowuje i dobrze smakuje. W natłoku codziennych zadań czasami kusi, żeby zjeść coś niezdrowego, zwłaszcza, jeśli gotowanie zdrowych, roślinnych potraw kojarzy Ci się z czymś skomplikowanym. Jednak jest to mit –  wegańskie obiady mogą być zarówno szybkie w przygotowaniu, jak i zdrowe i smaczne. Sprawdź, jak gotować proste i zdrowe obiady.

 

Planowanie jadłospisu

Porządne zaplanowanie menu, na przykład na tydzień, ma wiele zalet. Przede wszystkim ułatwia zakupy, ale też oszczędza czas i pieniądze. Kiedy idziesz do sklepu z wcześniej przygotowaną listą, jest mniejsze prawdopodobieństwo, że kupisz artykuły, których nie ma na rozpisce. Dodatkowo nic się nie marnuje, bo dokładnie wiesz, kiedy użyjesz danych składników i w jakiej ilość. Kolejny plus jest taki, że zawsze masz w lodówce coś zdrowego.

 

Gotowanie na kilka dni

Aby zminimalizować czas spędzany w kuchni, warto gotować potrawy na kilka dni. Dobrym pomysłem są wszelkie rodzaju zapiekanki z makaronu lub kaszy. Wegańska lazania z sosem pomidorowym, wędzonym tofu i beszamelem na roślinnej margarynie i mleku (np. sojowym – ważne, aby było niesłodzone), to danie niezwykle smaczne i sycące. Możesz przygotować także gołąbki, na przykład z kaszą gryczaną lub jęczmienną i podać je z sosem – pieczarkowym, grzybowym, pomidorowym. Innym pomysłem są pierogi – ich przygotowanie zajmuje wprawdzie trochę czasu, ale możesz zająć się tym na przykład w niedzielę i zjadać w kolejne dni tygodnia, a część zamrozić. Inna propozycja to naleśniki – przygotuj je bez dodatku cukru, na mleku owsianym albo sojowym i z dodatkiem zmielone siemienia lnianego, które zastąpi jajko. Możesz je jeść przez kilka dni – z dżemem, szpinakiem lub po meksykańsku, z kukurydzą, czerwoną fasolą, wędzonym tofu i sosem pomidorowym.

 

Potrawy jednogarnkowe

Wszelkie potrawy jednogarnkowe to zbawienie przy planowaniu prostych i zdrowych posiłków. Możesz przygotować gęstą zupę warzywną, bigos, leczo z cukinii. Hitem są też przepyszne flaczki z boczniaków. Jeśli nie masz ochoty na obiad w formie płynnej, możesz przygotować pieczone warzywa w piekarniku – danie praktycznie robi się samo i do jego wykonania możesz wykorzystać aktualnie dostępne, sezonowe jarzyny. Warto podać je z dobrym dipem, np. z dodatkiem pasty tahini. Bardzo szybką i smaczną potrawą jest fasolka w sosie pomidorowym. Jeśli użyjesz do niej fasolki z puszki i gotowej passaty pomidorowej, Twoja rola ograniczy się tylko do przyprawienia.

 

Awaryjne dania błyskawiczne

Warto mieć kilka pomysłów na dania, które przygotujesz dosłownie w kilka minut, a wciąż będą zdrowe i pełnowartościowe. Jedną z takich potrwa jest makaron z pesto z bazylii lub suszonych pomidorów. Sos pesto łatwo przygotujesz w domu, robiąc zapas w słoiczkach. Równie szybko przygotujesz makaron z sosem pomidorowym. Innym wyjściem w sytuacji awaryjnej są sojowe kotlety, które usmażysz w kilka minut. W sytuacji, kiedy nie masz wiele czasu, warto także postawić na sałatki ze świeżych lub gotowanych warzyw, które możesz wzbogacić o dodatek tofu, ciecierzycy lub orzechów i pestek.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.